CULTURĂ-MEDIA
Salonul Național de Caricatură „Aurelian Iulius Șuță – ȘAI”

În ciuda restricțiilor bugetare impuse de ordonanța austerității, Salonul Național de Caricatură „Aurelian Iulius Șuță – ȘAI” va avea loc în data de 10 noiembrie, la ora 12:00, la sediul CJCPCT Gorj, sala “Florin Isuf”, din Târgu Jiu. Salonul Național de Caricatură „Aurelian Iulius Șuță – ȘAI” este un eveniment de tradiție care a fost menținut cu pasiune și dedicație de-a lungul anilor. Este important de menționat că, din cauza ordonanței privind restrangerea cheltuielilor bugetare, evenimentul se va desfășura într-un format restrâns, și vor participa doar invitați locali pentru a respecta restricțiile impuse de autorități. Activitățile planificate pentru acest eveniment includ: vernisarea Salonului de Caricatură, respectiv o expoziție de caricaturi care va aduce laolaltă opere remarcabile create de artiști talentați, oferind o privire amuzantă și perspicace asupra lumii noastre.
Va fi lansat albumul „Puiu Manu – 95!”, autor Dodo Niță, o ocazie specială de a descoperi și aprecia munca unui autor de excepție în domeniul caricaturii. Va mai avea loc lansarea revistelor „Ceasca de Cafea”, „Hazul” și „HoHoTe”, precum și lansarea albumului Salonului Național de Caricatură – o compilație a lucrărilor participante în salonul nostru, ilustrând creativitatea colectivă a artiștilor din întreaga țară. De asemenea, profesorul Grigore Haidău va prezenta albumul grafic „Toamna Gorjeană”. „Această ediție a Salonului Național de Caricatură reprezintă un tribut adus artei și creativității în ciuda provocărilor bugetare cu care ne confruntăm. Suntem dedicați promovării artei și culturii și suntem recunoscători pentru sprijinul vostru continuu. Organizatorii Salonului Național de Caricatură „Aurelian Iulius Șuță – ȘAI” mulțumesc comunității pentru sprijinul continuu și pentru înțelegerea de care au dat dovadă în aceste vremuri dificile. Evenimentul reprezintă un angajament ferm față de promovarea artei și a umorului și este un moment de bucurie și unitate în cadrul comunității.”, conform organizatorilor.
CULTURĂ-MEDIA
Cornoiu Alecsandru, elev al Școlii Gimnaziale Telești, fericitul câștigător al litografiei Chagall

Litografia Marc Chagall, oferită, prin generozitatea lui George Șerban, avocat, unul dintre importanți colecționari de artă din România, la tombola organizată de Muzeul Național „Constatin Brâncuși”, a ajuns la fericitul câștigător!
În urma extragerii de sambată, câștigător a fost desemnat elevul Cornoiu Alecsandru, 14 ani, elev la Școala Gimnazială nr.1 Telești, Gorj, anunță Denisa Șuță, directorul Muzeului Național Constantin Brâncuși. Lucrarea – a fost ridicată de la sediul muzeului și a ajuns în posesia norocosului câștigător.
‘Această lucrare este cea de-a treia oferită de Domnul avocat George Șerban, prima – o litografie, realizată în anul 1972, semnată de marele artist Joan Miro, iar cea de-a doua , „Casa mătușii”, litografie semnată de artistul român Nicolae Săftoiu. Îi mulțumim, încă o dată, Domnului George Șerban pentru generozitatea dumnealui și pentru preocuparea de a apropia copiii și tinerii de artă, prin acest demers de a oferi lucrări de artă, în cadrul unor tombole”, a conpletat Denisa Șuță.
Fișa lucrării:
MARC CHAGALL (1887- 1985)
After To Russia, Asses, and Others, 1911
(Musée d’ Art Moderne, Paris)
Litograph, Estate authorized facsimile signature
Publisher: S.P.A.D.E.M., Paris, ca 1990
Image size: 45×31 cm
Total dimensions: 70×50×70
CULTURĂ-MEDIA
Expoziția „Vocile metalului” aparținând artistului Sorin Purcaru, vernisată astăzi

Vernisajul expoziției „Vocile metalului” va avea loc la Galeria de Artă „ Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu. Expoziția este deschisă publicului în perioada 16 Martie-15 Aprilie, curator fiind conf.univ.dr.Vasile Fuiorea.
Sorin Purcaru este un sculptor român emergent, format la școala de arte vizuale ieșeană, vizibil prin expunerea operei sale, în expoziții, simpozioane bienale și trienale, fiind foarte cunoscut în peisajul național și european al sculpturii contemporane. Artistul are numeroase expoziții personale și proiecte artistice de succes , realizate cu importante galerii și instituții muzeale, care i-au adus o mare vizibilitate artistică. Criticii, istoricii de artă și curatorii îl consemnează ca fiind un artist relevant, cu importante contribuții la inovarea limbajului vizual. Este implicat ca formator al tinerelor generații de artiști, fiind cadru didactic, Conf.univ.dr.al Universității Naționale de Arte „George Enescu”, Departamentul de Sculptură, Facultatea de Arte Vizuale și Design.
Materia în care se exprimă recurent este metalul, pe care îl „modelează” într-o plajă extinsă și nelimitativă de materii și materialității, mijlocele sale de exprimare conducându-l la explorarea diversității de configurare, în forma artistică volumetrică, spațială.
Fie că e vorba de sculptură mică, cu destinația expunerii în galerii, sau a sculpturii monumentale, ce are ca destinație spațiul public, artistul este posesorul unei activități creative originale, prin modul de lucru în care își concepe formele sculpturale . Metalul este gândit și prelucrat mult mai profund, decât soluția tehnică clasică, de a lua forme prin turnare, această operațiune fiind prea facilă pentru dezideratul sculptorului.
În cercetarea artistică, de înțelegere a esențelor metalului, izvorâtă din chiar elementaritatea telurică și pirică a nașterii lui, îi investighează originea și posibilitățile de prelucrare ca un autentic alchimist, scoțându-i la iveală vocile, prin codurile de comunicare, de semnificație. În studioul său de creație, în care focul pare să dețină elementul dominat al creației, Purcaru acumulează toate materiile metalice care îi cad sub simțuri și care corespund nevoii sale estetice, de a le integra în forma sculpturală pe care a imaginat-o.
Elemente ready -made, balamale, chei, obiecte utilitariste, sau de altă proveniență, se grefează organic, pe formele antropomorfe sau zoomorfe, sporind semnificația imaginii. Imaginarul joacă un rol fundamental aici, ființele metalice cu trimiteri mitologice, fiind investite cu atribute materiste, cu inserție în contemporaneitate. Aripile unui posibil „Icar”, sunt substituite de balamale, iar „epiderma” ființelor fantastice, imaginate, este evocată de cheile care se integrează organic în corpul sculpturii.
Bestiarul formelor antropomorf-zoomorfe, ce îi populează universul sculptural, este animat de sonoritățile pe care le produc acestea în raport cu incidența luminii și a întunericului, în regia pe care o construiește sculptorul cu spațiul. Acest aspect definește și conceptul expoziției sale intitulată „Vocile metalului”, de la Galeriile de Artă „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu. Relaționare acestor entități, pe care sculptorul le-a plăsmuit, își pun în valoare semnificațiile prin fire nevăzute, ca o osatură compozițională, ce leagă partea de întreg și invers, în circuitul galeriei ce-i poartă numele lui Brâncuși.
Un important segment al sculpturii sale îl constituie lucrările de for public, pe care le-a realizat în Simpozioane naționale și internaționale de sculptură în metal. Se remarcă aici, pregnant, modul absolut original și inovativ, de a conferi formelor metalice ușurințe aeriene, pe care le integrează mediului peisagistic, în raport cu spațiul și timpul.
Nelimitatele nuanțări cromatice, specifice metalelor, structurilor/ texturilor și patinelor acestora – unele șlefuite până la oglindirea spațiului și integrarea acestuia în volume – le atribuie rolul predominant de expresie, de comunicare artistică a reverberației luminii. Spectatorul este chemat să participe cu toate simțurile în citirea sculpturilor, fapt care face din arta lui Purcaru, un spectacol vizual în sine. Materia se metamorfozează perpetuu, de la rugozitatea tactilă, minerală, grea, la șlefuirile oglindă, încheind cu emanațiile sonore, ce creează semnificația ultimă a sculpturii sale, evocatoare a vocilor metalului.
O aspirație a verticalității, a înălțării și desprinderii din derizoriu spre esență, poate fi una dintre multiplele semnificații, pe care le transmite sculptura lui. Bogata imagerie ludică, prin care dă viață ființelor si formelor sculpturii, sunt în esență căutările descoperirii de sine. Este vorba aici de bucuria creatorului, de a aduce la lumină din subconștient și inconștient, a acelor forme/ființe care ne vizitează oniric, alături de capacitatea de visare, de fantazare.
Sculptura practicată este puternic ancorată în contemporaneitate, retorica sa punând accentul pe sinceritatea actului de creație, pe care îl onorează cu excelență. Pasiune sa pentru sculptura în metal – material dur, aparent rece și neînduplecabil – orientează energiile în a imprima acesteia, acel cânt mistic al spiritualizării înalte a formelor .
CULTURĂ-MEDIA
Stampe japoneze Bijin-ga și un kimono, expuse la Muzeul Național „Constantin Brâncuși”

La Muzeul Național „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu a fost vernisată, în această după-amiază, o expoziție de stampe de tip Bijin-ga, adică portrete ale unor femei frumoase, lucrările făcând parte din colecția avocatului George Șerban.
La evenimentul cultural de la muzeul gorjean a fost prezent și Hiroshi KUDO de la Ambasada Japoniei în România, Alexandru Ch-managerul Muzeului Național Brukenthal, ZuZu Caratănase, Anamaria Grigor & Anne-Marie Lolea- în rol de curatori ai expoziție.
De asemenea, la vernisaj a fost prezent alaturi de directorul instituției culturale, Denisa Șuță, subprefectul Iani Gîrbaciu dar și viceprimarul Adrian Tudor.
Expoziția „Figuri feminine in Arta Japoneză” rămâne deschisă pina la 8 mai 2015.
You must be logged in to post a comment Login